خطرات جوشکاری

با توجه به متفاوت بودن خطرات جوشکاری و تماس جوشکارها با اشعه حرارتی و نور (شامل اشعه ماورای بنفش)، انرژی الکتریکی، برق و پاشیدن فلزات استفاده از لوازم حفاظتی امری ضروری است. کاربرد درست وسایل حفاظتی علاوه بر حفاظت جوشکار از خطر،اجازه یک کار مطمئن را به وی می دهد.

تشعشعات و جرقه ها

برق زدگی چشم یکی از خطرات جوشکاری است که به دلیل تشعشعات و نور شدید حاصل از جوشکاری می باشد. در صورت استفاده نکردن از تجهیزات مربوطه می تواند به چشم شما آسیب های موقت و یا دائمی برساند.

 

گاز و دود ها

با سوختن الکترود های جوشکاری (قلم جوش) دود و گاز هایی در هوا پخش می شود که استشمام این دود ها در طولانی مدت موجب مشکلات و بیماری های تنفسی می شود. از این رو استفاده از ماسک ایمنی برای جوشکار ها بسیار ضروری است.

 

آسیب های فیزیکی

سوختگی، بریدگی و برخورد اجسام به بدن از جمله خطراتی هست که یک جوشکار را در محیط کار تهدید می کند. بدلیل ذوب شدن فلزات حین جوشکاری ممکن است افراد دچار سوختگی شوند. آسیب های فیزیکی در جوشکاری تنها شامل خطرات استفاده از دستگاه اینورتر نمی باشد. ممکند است سازه های جوش داده شده در محیط کار بر روی جوش کاران بیفتد و یا در حین جوش دادن ورقه های فلزی، پوست افراد دچار بریدگی شود.

 

تجهیزات ایمنی در جوشکاری

تجهیزات جوشکاری

ایمنی سر و صورت در جوشکاری

کلاه ایمنی: یکی از مهمترین قطعات محافظت شخصی است که یک جوشکار باید داشته باشد. یک کلاه ایمنی مناسب نه تنها در برابر جرقه های شدید بلکه در برابر اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز از چشم و پوست محافظت می کند.

 

 

شیلد دودی SIS رو کلاهی

کلاه جوشکاری

یک وسیله ایمنی جوشکاری برای تامین حفاظت ها چشم ها، گوش ها،صورت،گردن و قسمتی از بالای سر استفاده کننده در طی عملیات برشکاری و جوشکاری به کار می رود. کلاه ایمنی با توجه به شرایط کاری افراد در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. همچنین یک نوع از کلاه که سر محافظت وجود دارد, گردن و صورت. باید گفت که کلاه ایمنی برای افراد مختلف بر اساس رنگ خود استفاده می شود و یک کلاس را از شخص دیگری متمایز می کند. به عنوان مثال رنگ زرد یکی از پرکاربردترین رنگ های کلاه در کارگاه ها و پروژه های ساختمانی است. کلاه های زرد معمولا مخصوص کارگران صنعتی در مغازه های ساختمانی است. سفید, طومار, سرخ, قهوهای, کلاه سبز و خاکستری نیز کلاه دیگر هستند.

 

ماسک جوشکاری

وسیله ای برای حفاظت چشم ها،گوشها،صورت،گردن و قسمتی از بالای سر استفاده می شود.

ماسک جوشکاری

ماسک ایمنی جوشکاری برحسب کاربرد، انواع مختلفی دارد:

ماسک ایمنی جوشکاری دستی: اغلب از جنس پلاستیک بوده و نسبت به دیگر انواع ماسک جوشکاری، از قیمت پایین تری برخوردار است. نقاب این ماسک، تمام صورت را پوشش می دهد و از یک دریچه کوچک به بیرون راه دارد. و شما می توانید با شیشه های دودی با درجه های مختلف آن را تجهیز کنید.

ماسک جوشکاری کلاهی: یا کلاه ماسک جوشکاری، نوعی ماسک جوشکاری است کلاه روی سر قرار میگیرد و بدون درگیر کردن دست های شما، از صورت و چشمان شما محافظت می کند. نقاب این ماسک ها اغلب قابل تنظیم هستند و به خوبی بر روی سر شما قرار می گیرد.

فیلتر چشم ها: طوری که طی عملیات برشکاری و جوشکاری از چشم ها در مقابل مواد زیان آور،برق،ذرات داغ فلز و یا مجموعه ای از این خطرات محافظ نماید.

 

عینک ایمنی جوشکاری

عینک جوشکاری دونقابه عینک ایمنی جوشکاری تک پلاست

وسیله ای برای محافظت چشم ها استفاده جهت حفاظ چشم ها و حفرات آن از پرتاب ذرات و اشعه زیان آور است. عینک ایمنی برای طیف گسترده ای از مشاغل مانند جوشکاری, عطف, ریخته گری, دندانپزشکی, و غیره. این محصولات در انواع مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند و افراد باید براساس فضای کاری خود نوع مناسب این محصول را انتخاب کنند.

به دلیل وجود اشعه های مضر و نور شدید در حین جوشکاری حتما باید از عینک های مخصوص جوشکاری استفاده شود. این عینک ها انواع مختلفی دارند اعم از مدل دودی که شما را از بکارگیری ماسک های جوشکاری بی نیاز می کنند. اما در مقابل  پاشش جرقه های جوشکاری حقاظتی ندارند.

 

روپوش های مخصوص جوشکاری

دستکش جوشکاری: ساخته شده از چرم و آزبست،برای حفاظت دستها.دستکش های چرم محافظت از دست را از گرما, درجه حرارت بالا, اثرات از اجسام تیز, خطر جوشکاری, برش, پوسیدگی و کار با ابزار. برقی زیرا دارای یک لایه عایق هستند.

وسیله حفاظتی پا (گتر) :ساخته شده از چرم برای حفاظت پاها و ساق پا.

آستین بند : ساخته شده چرم برای حفاظت بازوها.

پیش بند: از چرم یا آزبست ساخته می شود و برای حفاظت بدن ولباس کاربرد دارد.پیش بندها در انواع پوشش سینه،کمر،زانو،قوزک پا یا بالای کمر عرضه می شوند و جهت حفاظت در برابر حرارت ،جرقه،پرتاب فلزات داغ،مایعات یا خطرات اشعه به کار می برند.

پوشش بدن : لباس کار جوش کاری که اغلب از جنس لباس لی می باشد برای پوشش بدن جوشکاران بکار می رود. این وسایل به عنوان محافظ قسمت های عمومی بدن به استثنای سر،دست و پاها استفاده می کنند.لوازم مذکورر را خیاط ها از مواد مناسب تهیه می کنند.

پوشش کامل حفاظتی: این پوشش ها از سر تا پا را پوشش می دهند.این لوازم شامل شلوار کار،بالاتنه،ژاکت کوتاه و کلاه سر است. ممکن است از موادی نظیر پلاستیک،روغن،پارچه،پوشش بافتنی،فایبر گلاس،پلاستیک هادی،لاستیک طبیعی و مصنوعی،پارچه مصنوعی خنک نگهدارنده،چرم،آلومینیوم و … ساخته می شوند.

 

پتو مخصوص جوشکاری

تشک کف خیس یا مرطوب، برای حفاظت جوشکار از خطرات شوک به کار می روند.تشک ها از لاستیک یا مواد عایق دیگر ساخته می شوند.

پوشش حفاظتی مورد نیاز برای هر نوع عملیات جوشکاری با توجه به اندازه،طبیعت و محل کار متنوع است.به هر حال وسایل مذکور سبب به هم زدن آرامش و سهولت انجام کار شود،به حدی که کارگر در استفاده ازآنها سستی نورزد.

 

برخی وسایل حفاظتی و کاربرد آنها عبارت است از:
پیش بند ضد آتش ساخته شده از چرم،آزبست یا مواد مناسب دیگر برای حفاظت در برابر جرقه و اشعه حرارتی.
آستین ها و یقه به وسیله دگمه ها حفاظت گردیده،جیب ها از جلوی شلوار و پیش بند حذف گردند و لبه شلوار و لباس کار به سمت خارج برنگردد.
برای کارهای خیلی سنگین ،پوشش حفاظتی مقاوم در برابر آتش یا وسیله معادل آن می تواند به کار رود.
کفش های کوتاه با قسمت جلویی بدون حفاظ نباید به کار رود.
در کار تولیدی،عملیات برشکاری ممکن است برای تامین ایمنی در برابر جرقه و ذرات فلزات یک پرده حفاظتی جلوی پای جوشکار به کار رود.
کلاه یا پوشش شانه ساخته شده از چرم یا مواد مناسب دیگر می تواند هنگامی که عملیات جوشکاری در بالای سر انجام می گیرد به کار گرفته شود.پوشش چرمی جمجمه ممکن است زیر کلاه جهت جلوگیری از سوختن سر به کار می رود.
برای جوشکاری بالای سر یا جوشکاری در فضاهای کاملا ً بسته،حفاظت گوش نیز مطلوب است .
جایی که امکان تماس با اجسام تیز و سقوط اشیای سنگین وجود دارد،کلاه مناسب یا وسیله حفاظتی سر باید به کار رود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *